wtorek, 9 października 2012

Godność osobista

Kumpel zwrócił mi ostatnio uwagę na ten temat... Kiedy możemy stracić szacunek do siebie? To oczywiście zależy od naszych wewnętrznych granic i przekonań. Niektórzy nie wybaczą sobie najdrobniejszych przewinień i nieuczciwości, będą gryźć się z myślami postępując niezgodnie ze swoją etykietą moralną. Inni wypracowali cudowną zdolność uciszania sumienia i pozwalania życiu układania się łatwiej (damn, jak słucham muzyki i piszę posta to mam straszne problemy ze składnią). Oczywiście poczucie winy daje się łatwo zagłaskać, przecież to nie my jesteśmy źli, to było tylko cudze niedopatrzenie...
Taka oto sytuacja: kupujecie kawę w centrum handlowym, przy takim "stoisku". Zamawia się przy mikro barze, gdzie kłębi się mnóstwo strudzonych zakupoholików, a spożywa w "ogródku" w środku galerii, pomiędzy sklepami. Grycan zazwyczaj tak wygląda. Nieważne. Wybieracie swoją kawę, chcecie zamówić. Tłum rozochoconych bab zagradza wam drogę, więc lekko poirytowani zaczynacie machać ręką do pana, który tam pracuje - bo zanim te baby się namyślą to minie wieczność. Barista ma w zwyczaju przyjąć zamówienie, odebrać zapłatę, wydać paragon, poprosić o 5 minut cierpliwości, a następnie zawołać nieszczęsnego klienta, aby odebrał swój napój. W końcu udaje wam się dopchać do lady, zabiegany barman was zauważa i przyjmuje zamówienie. O dziwo jednak nie bierze od was tej dychy, którą rzekomo wart jest zamówiony napój - krzyczy "Kryśka, duże latte!", Kryśka zabiera się do roboty, a nasz rozkojarzony barista zwraca się do kolejnych klientów, od których oczywiście bierze należną zapłatę. Stoicie zakłopotani... Prawdopodobnie po chwili weźmie od was hajs. Barman jednak biega jak opętany obsługując różnych ludzi. Czekacie chwilę, aż wasza kawcia się pojawi, koleś podaje ją szybkim ślizgiem po ladzie, nawet na was nie patrząc i ponownie rzuca się w wir pracy... Co robicie? Mówicie "yyy przepraszam, ale ja nie zapłaciłam..." i dajecie należność roztrzepanemu facetowi, czy korzystając z okazji, z pokerową twarzą, wsuwacie wasze monety z powrotem do kieszeni, zaciskacie dłoń na kubeczku, powoli się odwracacie i maszerujecie z powrotem do stolika (oczywiście gdyby barman ogarnął i was zawołał, ochoczo zawracacie łapiąc się za głowę, ojej, rzeczywiście nie zapłaciłam, jak to możliwe, gapa za mnie, oto należność... przepraszam)? Barman jednak nie zauważa tego faktu i prawdopodobnie nie zda sobie z tego sprawy już nigdy. No więc, co wy byście zrobili? Od razu odpowiedzcie sobie na pytanie, co zrobiła Bina [haha, a Kamson twierdzi, że pisanie o sobie w trzeciej osobie to przejaw braku akceptacji dla siebie]. Przeprowadziłam ankietę wśród znajomych/rodziny: wyniki były dość ciekawe. Wszyscy mężczyźni, od kumpli aż po mojego tatę, uśmiali się, i stwierdzili, że skoro pan barman jest gapą, to jego strata, a moje szczęście. Znaczna większość przedstawicielek "płci pięknej" pokręciła głową i powiedziała, że sumienie nie pozwoliłoby im czegoś takiego zrobić. Że to nieuczciwe i hmmm, gorszące? Cóż, odpiera Bina, trzeba jakoś przetrwać w tym materialistycznym świecie. Każda zaoszczędzona dycha (lub darmowa kawa, jeśli wolicie ten punkt widzenia) to krok naprzód w naszym krwiożerczym otoczeniu. Czy wykorzystanie roztargnienia barmana było poniżej pewnych norm? Godności osobistej? Gdzie jest ta granica? Ja swoją wyznaczam w zupełnie innym miejscu. "Self-respect" jest jak dla mnie silnie związany z relacjami kobieta-mężczyzna. Zbyt skąpe ubrania, nachalne podrywanie facetów, upijanie się, whore attention-seeking, foty z cycami na wierzchu i zaliczanie facetów są dla mnie upadkiem moralności i utratą szacunku do samej siebie na zawsze. Przynajmniej z punktu widzenia dziewczyny - tak, mimo wszystko jestem laską. O dziwo, istnieje jednak mnóstwo panienek, które albo to akceptują, albo po prostu nie odczuwają potrzeby szanowania siebie. Rzucam na nie pogardę... Na drobne "wykroczenia", takie jak sytuacja w kawiarni, przymykam jednak oko - cóż, tak już mam. Czy istnieje ktokolwiek, kto nie wykroczył poza prawo choć raz w swoim życiu? Przypominam, że przechodzenie na czerwonym również jest niezgodne z kodeksem prawnym.
Czy zatrzymanie dużej sumy pieniędzy (bez precyzji, po prostu to, co uważacie za dużo kasy) znalezionej na chodniku, zamiast odniesienia na komisariat, jest w porządku? Nie, ja tak nie przyfarciłam, po prostu jestem ciekawa, co o tym myślicie.

58 komentarzy:

  1. Godność to jednak coś czego granice faktycznie sami wyznaczami. Jednak czasem są sytuacje w życiu kiedy możemy sobie ją wsadzić w kieszeń bo na nic się nie zda. CO innego z honorem. Każdy powinien zastanowić się kilka razy zanim zrobić coś, co może splamić go na całe życie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zawinięcie napoju nie splamiło mnie na całe życie, mam nadzieję :)

      Usuń
    2. eeee nie mówie o takich rzeczach:D Tak tylko porównałam honor do godności:D Bo wydaje mi się, że to 2 rzeczy:D

      Usuń
    3. Bina z jakiej częsci wawy jesteś jeśli mogę zapytać?:D Przed Wisłą, czy za ?:D

      Usuń
  2. ja przekroczyłam niestety tą linie :( nie mam szacunku do samej siebie od kąd związałam sie z człowiekiem który go dla mnie nie ma a głupota moja sprawiła ze dalej z nim jestem. Nie popełniajcie takich głupot!! szanujcie sie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. czas na porządne przemyślenie zalet i wad tej sytuacji, może lepiej będzie coś zmienić? czasem trzeba znaleźć siłę na zmiany!

      Usuń
    2. mam podobnie. Tylko że czasem nie da się tak po prostu zakończyć koszmaru. Łatwiej jest go ciągnąc kiedy są wspólne zobowiązania czy nawet wspólne mieszkanie

      Usuń
  3. haha właśnie ja przez te słowa Kamsona stwierdziłam, że lepiej będzie zmienić formę opisu "o mnie" w pierwszej osobie, a nie trzeciej jak to z porządku miałam:D Hmmm ja bez wahania wzięłabym kasę, spojrzałabym kto przede mną idzie, jeśli nikt, to hmmm nie wiem, ale raczej bym poszła na komisariat... Na pewno bym poszła gdybym znalazła portfel, ale pierw bym poszukała jakiś informacji typu dowód osobisty, jakiś dokument świadczący o tożsamości i gdybym znalazła jakieś informacje, to po prostu starałabym się tą osobę znaleźć albo po prostu zaniosłabym na komisariat :) Natomiast moje zdanie n.t. starty szacunku do siebie jest identyczny jak Twój, tak więc podzielam zdanie. ;)
    Dziękuję bardzo za docenienie!:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zgadzam się, portfel z dokumentami należy zwrócić, sama byłabym oczywiście niezwykle wdzięczna komuś, kto zwróciłby mi mój portfel, dzięki informacjom, które tam znalazł. a co do jakiejś bezpańskiej sumy... hmmm

      Usuń
    2. Ah ten Kamson :)

      Usuń
  4. Bardzo fajna notka. Daje do myślenia.;D

    OdpowiedzUsuń
  5. hm, nigdy nie znalazłam większej sumy. przygarnęłam tylko 5 złotych leżących przy stoisku z bułkami w Biedronce, ale nie miałam specjalnych wyrzutów sumienia z tego powodu :P

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo ciekawe przemyślenia. Wychodzi z niej wg Twojej ankiety, że mężczyźni, mają słabsze morale i wyrzuty sumienia, świetnie umieją sobie wszystko wytłumaczyc (powiało feminizmem, ale jak widac potwierdzonym naukowo!) więc i nie mają problemów z różnymi ekscesami. Mówisz, o laskach i braku szacunku- oki, ale Czy faceci nie są bez winy? Czy jeśli im laska robiąca loda czy idąc do łóżka z inną i zdradzając partnerkę/żonę to mają szacunek do siebie, do najbliższej osoby? Im przychodzi to z łatwościa, mam wrażenie, tak samo, jak z tym, żeby zabrac kawę i nie zapłacic.
    Co do sumy. Jeśli znjadziesz bezpańskie na ulicy, to myślę, że spoko. Chyba, że byłaby to ogromna suma- to może jednak dowiedzic się, czy nie ktoś nie zgubił? Zawsze należy postawic się w sytuacji odwrotnej - osoby, co zgubiła. Karam jest, więc dobry uczynek będzie wynagrodzony, a nagroda przypada od darowizny. Nie można bogacic się na cudzym nieszczęściu, z tego wychodzę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jakoś męski punkt widzenia bardziej mi odpowiada... co do puszczania się - oczywiście, że facet wyprawiający takie rzeczy, zaChowuje się jak dla mnie nagannie, ale reakcją społeczeństwa będzie albo cisza, albo wręcz szacunek... tak już jest i my raczej tego nie zmienimy.
      gdybym znalazła portfel z dokumentami, to bym zwróciła.

      Usuń
    2. Właśnie, najgorsze to, że u mężczyzn to szacunek im więcej zaliczy;/ A mnie jak facet mówi na pierwszym spotkaniu czy randce z iloma sypiał i był, to od razu game over u mnie i spalony, bo gdyby szanował to by się nie przechwalał. ;/
      Portfel jasne, to już osobiste, tak jak telefon czy dokumnety

      Usuń
    3. no wlasnie, i wzbudza respekt kumpli... dziewczyny tym gardza, ale i tak nic nie poradzimy. i tak mam wrazenie, ze jakos coraz mniej tych macho jest, na szczescie.

      Usuń
  7. Ja podzielam kilka pierwszych zdań, które napisałaś. Dla każdego z nas granica rozsądku jest zupełnie inna.
    Tylko bez przesady, w miarę norm...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. o własnie, odmienna opinia! :)

      Usuń
    2. Przeczytałam, że bardziej odpowiada Ci męski punkt widzenia - to tak jak mi. :) dlatego lubię spędzać czas z facetami :D

      Usuń
    3. są jacyś przyjemniejsi w obejściu :D

      Usuń
  8. oczywiście, że wzięłabym tą kawę za darmo 8D właściwie, nie miałabym żadnego dylematu. mam wrażenie, że moje zasady moralne już dawno legły w gruzach.
    kiedy znajduję pieniądze, to też się nie zastanawiam zbytnio nad tym, co z nimi zrobić.

    a może po prostu nie jestem dobrym człowiekiem ><

    OdpowiedzUsuń
  9. ja bym pieniedzy nie oddal jak bym znalazł ^^ haha!

    OdpowiedzUsuń
  10. ja bym zawołała że zapomniałam zapłacić bo.. tak jakoś głupio by mi było nie zapłacić. dużą sumę pieniędzy też bym oddała. to co dobre dajemy zawsze do nas wraca :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Taa największe moje znalezisko to dycha na chodniku, no cóż ale grosików mam pod dostatkiem ;P

    OdpowiedzUsuń
  12. ja nie wiem czy bym zaufała policji, to byłby mój główny problem...
    a z tą kawą to różnie bywa, jak jakiś sprzedawca niezbyt mi się spodoba to nie powiem nic i mam go i jego gapiostwo gdzieś, ale jak ktoś jest miły i uprzejmy to zawsze zwracam uwagę i płacę :)

    OdpowiedzUsuń
  13. ja znalazłam kiedyś 50 zł w galerii na podłodze ;d oczywiście nie zwróciłam się do ochrony, tylko je przygarnęłam ;)
    cóż - kawę bym zatrzymała ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. CZEŚĆJESTEŚŁADNA <3
    hihi.

    OdpowiedzUsuń
  15. ja kiedys znalazłam 80 zł , ale wstydzilam sie podniesc, bo myslalam, ze ktos kto to zgubil zobaczy ^^ mialam jakies 11 lat -dodam:D

    OdpowiedzUsuń
  16. Ja nigdy nie znalazłam większej kasy niż jakieś drobne :c
    No i ja jestem z pewnością osobą, która nie potrafi uciszyć sumienia, a nawet więcej: przerasta mnie w pewnych chwilach.
    Sin.
    (www.Sinka-Nah.blogspot.com)

    OdpowiedzUsuń
  17. ej no, żyjemy w trudnych czasach, dycha to sporo :D jeżeli mam ją zatrzymać w kieszeni to dla mnie w ogóle pytaniem retorycznym jest, czy sama z siebie przypomniałabym o zapłacie ;p zresztą, niech ktoś znajdzie mi człowieka moralnego, nie ma szans.

    OdpowiedzUsuń
  18. Znalazłam kiedyś telefon. Oddałam :), myślę, że nie ma co się z tym kryć. Większość postąpiła by podobnie. Na przykład dam siebie, kiedy Pani z kasy za wiele mi wydała, mimo wszystko, nie wróciłam :) ach studenckie życie!

    OdpowiedzUsuń
  19. ważne żeby mieć szacunek do samej siebie :D

    OdpowiedzUsuń
  20. Czyjaś strata - mój zysk. Lajf iz brutal. Tyle jeśli chodzi o znalezienie pieniędzy. Co do dokumentów, to sytuacja jest trochę inna. Wiem ile nerwów może kosztować utrata tych kilku kwitków, więc gdybym miała taką możliwość, to zwróciłabym je.
    Moralność innych... Wyznaję zasadę - dopóki mnie nie krzywdzisz, rób co chcesz, nawet jeśli oznaczają obnażone wymiona na fotce. Chyba, że mówimy o skrajnych przypadkach godzących w moje poczucie estetyki.
    Dziękuję bardzo za odwiedziny i cieszę się, że panda zdobyła Twoje uznanie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wymiona, trafne określenie. masz racje, strata dokumentów i kart płatniczych boli...

      Usuń
  21. Ha, ja bym poszła, wypiła kawę i jak by się zrobiło luźniej koło baru podeszłabym i zapłaciła "bo pan zapomniał zainkasować, a był taki ruch, to teraz, proszę..." Jeśli pomyli się automat kawowy to spoko, moje szczęście, ale człowieka byłoby mi szkoda.

    OdpowiedzUsuń
  22. Miłe to było, że coś tam o mnie wspomniałaś :) Dokładnie w 37 linijce Twojego felietonu :)

    Okej do konkretów!
    Wychodzę, z założenia, że tak naprawdę zależy jak leży. Czy połączyć to z godnością osobistą eee, chyba nie do końca. Myślę, że naruszeniem Twojej godności byłoby, gdybyś sięgnęła ręką za bar i wyciągnęła mu chamsko 10zł z kasy. A tutaj mamy ewidentnego padalca, który jest zaangażowany w swoją pracę. Napisałaś, że barman być może już nigdy się nie skapnie. Może się zorientował kiedy liczył pieniądze i może tej gotówki jakoś mu brakowało (jeśli wystawił np. paragon fiskalny).
    Tak czy inaczej, osobiście bym przypomniał, że nie zapłaciłem, ale to z tego powodu, że pracowałem w gastronomii i czasami oszukany zostałem przez klientów, oczywiście przez nawał pracy i niestety fajne nie jest dopłacanie z własnej kieszeni.
    Ale nie upomnienie się nie jest wg mnie gorszące w jakikolwiek sposób.
    Amen.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hmm, też się nad tym zastanawiałam, ale to była sugestia kumpla: powiedział, że gdyby cokolwiek ukradł (a to w końcu, w pewnym sensie, była kradzież) to straciłby szacunek do siebie. :p stąd mi wynikł taki temat.
      ja akurat nigdy nie pracowałam w gastronomii, więc to do mnie nie przemawia - ale mając pewne doświadczenie w ulotkach, teraz zawsze biorę je od każdego...
      nie amen.

      Usuń
  23. Znalazłam kiedyś 10 zł i przecież nie pójdę na komisariat, bo mnie wyśmieją, ale gdyby to było np. 10 tysięcy to już bym się zastanowiła.
    Jeżeli gościu w kawiarni nie ma głowy na karku, to już jego problem.

    OdpowiedzUsuń
  24. ja zawsze mówie ze dobro do nas wraca, tak samo jak wyrządzone zło, nawet najmniejsze- z taką samą siłą wróci.
    ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡
    pozdrawiam:*
    Ola

    OdpowiedzUsuń
  25. poprzeklinajmy razem! siusiak, pupa, FUJARAAA! :D

    OdpowiedzUsuń
  26. OO to koleżanka potrafi skopać tyłek :D

    OdpowiedzUsuń
  27. To jedna z niewielu rzeczy które potrafię.

    OdpowiedzUsuń
  28. brzmi jak moje zajęcia z etyki na studiach :D

    OdpowiedzUsuń
  29. ja bym chyba oddała, bo predzej czy pozniej moje sumienie nie dałoby żyć ;)

    OdpowiedzUsuń
  30. Mnie by pewnie taka sytuacja skołowała i nawet nie dla uczciwości, ale "odruchowo" chciałabym zapłacić. Miałam kiedyś podobną sytuacje - zahaczyłam o skarpetki w sklepie i później się specjalnie wracałam, żeby je oddać xd.
    Dla mnie osoba, która nie szanuje siebie, to ktoś to ma gdzieś swoje zdrowie, życie i po prostu nie zależy mu na sobie. Takie dziewczyny, które np. robią sobie zdjęcia z biustem na wierzchu chcą właśnie się spodobać i jest to raczej oznaką próżności, więc według mnie na swój sposób szanują siebie. Co nie zmienia faktu, że ludzi, których opisałaś raczej nie uważa się za zbyt ciekawych :-).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ciekawe spostrzezenie :) ja bym powiedziala, ze takim ludziom jest po prostu wszystko jedno...

      Usuń

pisz co chcesz, ale ZASTANÓW SIĘ DWA RAZY ZANIM POPROSISZ O OBSERWACJĘ BO PRZYJDĘ I CIĘ ZJEM