środa, 22 stycznia 2014

Mistrz geografii znów atakuje



W poprzednim poście wspomniałam o grze w Afrykę. Wszystko zaczęło się za sprawą escapologist, która przysłała mi do niej link. Na początku nieśmiało, potem z coraz większym zacięciem zaczęłam napierdzielać Afrykę i bić kolejne rekordy. Zawsze byłam dobra z geografii politycznej, ale teraz dopracowałam umiejętności niemal do perfekcji. Na youdontknowafrica jest mapa konturowa Afryki, po kolei pojawiają się nazwy państw, wystarczy klikać w odpowiednie miejsca. Banał. A ile adrenaliny, gdy ktoś pobije twój rekord...

Jak wspominałam, kiedyś zebrałam się do narysowania mapy Europy. Możecie ją podziwiać tutaj. Europa była dla mnie zawsze najprostszym kontynentem, oczywiście z pominięciem Ameryki Północnej. Gdy jednak wzięłam do ręki kartkę i ołówek okazało się, że kompletnie nie wiem, jak wyglądają Bałkany. Popełniłam parę dziwnych, głupkowatych błędów, ale mimo to byłam dumna ze swojego dzieła.

Nadszedł czas na Afrykę.

Klikam na odpowiednie kraje w grze, ale czy dam radę z pamięci narysować cała mapę? I jeszcze uzupełnić stolicami? Sprawdźmy.

kliknij na obrazek, aby powiększyć

Nieźle. Co się nie udało?

Odcięłam Sudanowi dostęp do morza.
Zastanawiałam się, jak wyglądają granicę między Kongo, Kamerunem, Gabonem i Republiką Środkowoafrykańską. Teraz wiem, że na pewno nie tak.
Gwinea przelała się spomiędzy Senegalu i Sierra Leone aż do Liberii i Wybrzeża Kości Słoniowej, zupełnie jak taka schodząca po schodach sprężynka.
Wiele państw ma bardzo dziwne kształty, są poprzerastane i poprzesuwane względem siebie.
Zapomniałam stolic Erytrei, Wysp Świętego Tomasza i Książęcej, Sierra Leone, Liberii, Gwinei Równikowej.
Nie znałam stolic Sahary Zachodniej, Republiki Środkowoafrykańskiej, Gambii, Mauritiusa, Reunion, Południowego Sudanu.
Nie uwzględniłam Seszeli i Republiki Zielonego Przylądka. Nie znałam też stolic.
Nie umiem pisać po polsku.

Zamykam temat Afryki, jestem z siebie dumna. Strona click-that-hood oprócz okazji do zmierzenia się z Afryką oferuje nam jednak o wiele więcej zabawy. Odgadywanie województw Polski, krajów Europy, Azji, Ameryki Południowej, a nawet Oceanii, stanów USA, wielkich miast w Stanach, dzielnic Paryża oraz wiele innych.

Umiem wymienić około 40 Stanów, na mapie umieścić może 5. Uważam, że dla Europejczyka to trudne zadanie
~Bina, 12.12.2013

Dziś znam wszystkie, z zamkniętymi oczami umieszczam je na mapie. Położenie Delaware, Oklahomy, Rhode Island, Wyoming czy New Hampshire przestało być abstrakcyjną zagadką, a stało się oczywistością.

Bałkany, układ Albanii, Macedonii, Czarnogóry i innych śni mi się po nocach, nie zaskakuje już fakt, że Mołdawia leży w trochę innej części kontynentu.

Przestałam mylić województwo Kujawsko-Pomorskie z Warmińsko-Mazurskim. Aaaa, nie bijcie!

Nie piszę tego tylko po to, by chwalić się, jakim jestem geograficznym kujonem, ale żeby zasygnalizować matkom i innym ludziom, że gry komputerowe i internet potrafią bawić i kształcić, a nie tylko szkodzić i odmóżdżać.

Dziękuję.

83 komentarze:

  1. Szczerze podziwiam twoją umiejętność tak dobrego odwzorowywania mapy, zwłaszcza, że ja i geografia to chyba najgorsze połączenie. Naprawdę pełen podziw.

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Uch, przyda się, przyda. Jestem kompletnym, hm, matołem, jeśli idzie o położenie geograficzne nawet dość znanych państw i miast. Nie mam do tego głowy, może akurat ta aplikacja mi pomoże.

    OdpowiedzUsuń
  3. Sama zawsze miałam z tym ogromny problem ale chcę sie tego w końcu dobrze nauczyć.

    OdpowiedzUsuń
  4. Widać talent plastyczny, ja bym tak nie odwzorowała:) Zamiast rysować, mam bardzo fajną grę w telefonie, w sam raz dla mnie, miłośniczki geografii-kontury są narysowane, ale trzeba wskazać, gdzie leży dany kraj (można bawić się w konkretne kontynenty lub cały świat) i/lub podać stolicę. Uwielbiam, grywam po całych dniach:)!

    OdpowiedzUsuń
  5. Czytanie twojego posta zajęło mi godzinę, bo jak doszłam do odsyłacza z grą to zniknęłam z bloga :D Fantastyczne gry. Dla mnie Europa jest również najłatwiejsza i tylko ją potrafię zupełnie bezbłędnie. Nad resztą popracuję.

    Pomysł na gry (i na posta) świetny!

    OdpowiedzUsuń
  6. Przekaz zrozumiany ;) Podziwiam i gratuluję!

    OdpowiedzUsuń
  7. Ojoj, dla mnie Afryka zawsze była trudna :D

    OdpowiedzUsuń
  8. moje córki mają podobną grę, w której uczą się geografii, przydatne sa takie gry :)

    OdpowiedzUsuń
  9. gry potrafią czegoś nauczyć, ale na pierwszy rzut oka i tak widzi się ich wady. ja nadal mylę województwa;D

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja zawsze miałam problem z Afryką, nie wchodziła mi ona do głowy wcale, a tym bardziej stolice ;P

    OdpowiedzUsuń
  11. Podziwiać za tego typu chęci - do samej geografii nic nie mam, ale raczej nie chciałoby mi się uczyć wszystkich krajów Afryki (w sensie ich granic, położenia etc.) czy stanów USA. Podziwiam :D

    OdpowiedzUsuń
  12. mimo wszystko dobrze Ci poszło! Na geografii jak się uczyliśmy każdego kontynentu to najwięcej problemów sprawiła mi właśnie Afryka

    OdpowiedzUsuń
  13. Takie "lekcje geografii" zawsze dawał mi dziadek :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Afryka jest trudna, więc naprawdę podziwiam :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Wyszło całkiem nieźle :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Woooooow, znów mi zaimponowałaś. Ja to noga z geografii jestem. Jak i z historii i biologii. Matoł kompletny. Wolę liczyć. ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Ja uwielbiam tego typu rzeczy, idę w Twoje ślady, stronkę clickthathood już mam otwartą. Czas na walkę. Pewnie przegram, ale od czego ma się wolne dni? Do tego nauka 3 języków na raz... dam radę :D

    OdpowiedzUsuń
  18. nie znam Afryki wgl ^^
    podziwiam cie, że sie uczysz pilnie :)

    OdpowiedzUsuń
  19. czuje się jak na fakultetach z gegry. Przed maturą musiałam umieć każde państwo, rzekę, a nawet wyżynę ;p

    OdpowiedzUsuń
  20. ranisz mnie nie odróżniając kujawsko-pomorskiego od marmińsko-mazurskiego. CIERPIĘ. powiedział największy geograficzny głąb świata, niestety. sama powinnam się pobawić w odgadywanie państw, zamiast tylko podsyłać :D

    OdpowiedzUsuń
  21. Ja Cię podziwiam... bo pomimo wielu godzin uczenia się nie jestem w stanie ogarnąć geografii. Są rzeczy, które wchodzą do głowy same, ale geografia - leżę... Ostatnio jednak przebiłam sama siebie gubiąc się i plątając jak wyrzucony z domu pies prawie dwie godziny na mrozie (byłam pewna, że do Lewiatana to do góry i w prawoooo...?) Ty być mym guru <3

    OdpowiedzUsuń
  22. łał, gratuluję i tak tej afryki!

    OdpowiedzUsuń
  23. Przyznam, że bardzo dużo umiesz i ja Ci zazdroszczę. Też chciałabym posiadać taką wiedzę, zwłaszcza, że lubię geografię. :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Napisanie testu z mapy politycznej świata a w szczególności Afryki i Azji było okropne, nie żebym próbowałam się tego wszystkiego dzień wcześniej nauczyć xd

    OdpowiedzUsuń
  25. Podziwiam Cie, jestem na profilu mat-geo a mapa jest dla mnie kompletną abstrakcją, tym większy mój podziw :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Ja też miałam zawsze problem z Bałkanami :) Z Ameryką Południową myślę, że dałabym sobie radę, ale Afryka to dla mnie nadal czarna dziura, więc tym bardziej gratuluję i jestem pełna podziwu! Cóż, do maja też muszę ją opanować, bo na rozszerzeniu z wosu to konieczność. Przy okazji dodam, że ostatnio właśnie na wosie mówiliśmy o monarchiach europejskich i jakieś 2/3 zdających maturę z tego przedmiotu nie było w stanie wskazać na mapie Wielkiej Brytanii! A pół godziny później, gdy doszliśmy do Andory, jedna "inteligentka" odwraca się do mnie i pyta: "Ejj, gdzie leży ta ANGORA?".

    ...

    Komentarz chyba zbędny :D

    OdpowiedzUsuń
  27. ja bym nie potrafiła teraz zaznaczyć krajów. wiem gdzie leżą, ale narysować własną mapkę - nie. dla mnie zawsze największym problemem była właśnie Afryka i Azja :D

    OdpowiedzUsuń
  28. przez Ciebie usiłuję pokonać rekord na województwach w Polsce od paru godzin...
    jak już to zrobię, biorę się za coś nowego, żegnaj sesjo.

    OdpowiedzUsuń
  29. ŁAAAAAAAAAA, pobiję twój rekord!!!!!
    ps ja nie wiedziałam, gdzie jest Tybet... -.- o Afryce już nie wspomnę. w sensie, wiem gdzie jest... ale... jestem z ciebie dumna. też taka bede. po sesji bede sie uczyć gegry! heuheuehue!

    OdpowiedzUsuń
  30. WOW *O*
    nigdy nie lubiłam geografii

    OdpowiedzUsuń
  31. Kurwa, niezły wyczyn. Wybacz słownictwo ale moja Afryka wyglądałaby komicznie. Zaraz zobaczę http://click-that-hood.com/ i pewnie będę się świetnie bawić (:

    OdpowiedzUsuń
  32. we wtorek miałam nawet egzamin z geografii, zaliczony na 4 ;) ale mapek nie było, egzamin skupiał się na polityce i turystyce. Po sesji pobawię się tymi stronami, bo zawsze bardzo to lubiłam :) Na pierwszym roku studiów w Poznaniu, powiedziałam nowopoznanej koleżance, że pochodzę ze Stalowej Woli, ok nie wiedziała, mówię że to na podkarpaciu. A ona na to co? A co to podkarpackie? O.o

    OdpowiedzUsuń
  33. No to się wkręciłaś:) Teraz pozostaje Ci to wszystko zwiedzić:);)

    OdpowiedzUsuń
  34. Przyznaję że zawsze miałam problem z mapą Afryki...Europa, Ameryki to mam w jednym paluszku ale Afryka...jesli robiłaś tą mapę z głowy to brawka dla Ciebie za taką znajomość:)

    OdpowiedzUsuń
  35. to prawda, choć na codzień i pierwszy rzut oka nie widać tych zmian. pewne rzeczy dostrzega się czasem później gdy np słucha się dawnej muzyki to okazuje się, że coś się jednak zmieniło.

    OdpowiedzUsuń
  36. No nie, za warmińsko-mazurskie i kujawsko-pomorskie to cię jednak zbiję, to moje rodzinne województwa! Mam nadzieję, że wiesz, gdzie jest granica Warmii i Mazur, bo za to to sie już obrażę! :P
    A na serio, to imponujesz, ja tylko na lekcję ogarnęłam Ameryke Północną a i tak już nie pamietam... Zapewniam cię, że znam może jedna osobę, która umie wymienic stolicę Mauritius. To mój tata, wariat geograficzny. Witam w klubie.
    Ja nawet nie wiem, gdzie jest Sudan. Czuje sie wyjatkowo ograniczona. Choć samo istnienie Sudanu też mnie nie interesuje :) Ze ci sie chce... Szacun. Ale też znam dziewczyne, która na humanie hobbystycznie czyta podreczniki do biologii z rozszerzenia...

    OdpowiedzUsuń
  37. podziwiam cię. moja geografia ogranicza się do mojego miasta, Warszawy i Bałtyku :D

    OdpowiedzUsuń
  38. Daj mi trochę swojej fascynacji i kujonstwa map. Błagam:)

    OdpowiedzUsuń
  39. Ja to z map jestem taka noga... jakich mało :( nie interesuje mnie to gdzie co jest... Niestety nawet możliwości internetu czasem nie kuszą jak ktoś jest leniem :( Brawo za chęci.

    OdpowiedzUsuń
  40. gratulacje, całkiem nieźle ja bym nie dała rady, choć geo uwielbiam, a wszystkich państw i stolic się kiedyś uczyłam, do dziś pamiętam, że stolicą Brunei Darrusallam jest Bandar Seri Begawan:)) a najlepszą nauka jest chyba, nauka praktyczna czyli odwiedzenie wszystkich państw:) te w których byłam znam połozenie i stolce znam świetnie:)

    OdpowiedzUsuń
  41. nie, nie, nie geografia nie dla mnie. :D

    OdpowiedzUsuń
  42. Zbawczyni! Dziękuję Ci za tego posta! Ferie zbliżają się ku końcowi a ja nawet nie zaczęłam uczyć się stanów. Teraz przyjdzie mi wiele łatwiej przyswojenie tej wiedzy. DZIĘKUJĘ !!

    taka-se-nazwa.blog.onet.pl

    OdpowiedzUsuń
  43. Kurczę, i tak dużo Ci się udało :D Ja bym nawet połowy nie napisała, geografia nie jest moją mocną stroną -.-'

    OdpowiedzUsuń
  44. U łał, nieźle! :) Wstyd się przyznać, ale ja nigdy mocna z geografii nie byłam, ani też w szkole jakoś specjalnie za tym przedmiotem nie przepadałam.

    OdpowiedzUsuń
  45. Geografia zawsze była moją zmorą ,ale jak tak czytam to co piszesz to troche wstyd bo nie mam nawet w połowie takiej wiedzy;o Chyba zacznę się doszkalać podczas tych gier;p

    OdpowiedzUsuń
  46. To prawda, że sporo osób ma takie tatuaże, ale dla mnie ma on ogromne znaczenie i nie zrezygnuję z niego :)

    OdpowiedzUsuń
  47. Szok :o ja mam geografie rozszerzoną w szkole a nie wiem tyle co Ty :o Podziwiam ! :D

    OdpowiedzUsuń
  48. zdawałem rozszerzoną geografię, dlaczego nie byłaś moją nauczycielką? ;P

    OdpowiedzUsuń
  49. jak dla mnie jestes mistrzem ja nie wiem czy jeden kraj umialam bym tam napisac i jeszcze narysowac miej wiecej jego zarysy .;)

    OdpowiedzUsuń
  50. dziękuję pięknie za życzenia <3

    OdpowiedzUsuń
  51. Afryka jest dla mnie tajemnicą... chyba umiałabym tylko Lagos określić na mapie. Jedyny kontynent, którego totalnie nie ogarniam.

    OdpowiedzUsuń
  52. I tak możesz być z siebie dumna. :)

    OdpowiedzUsuń
  53. też się za to wezmę :D Miałam kiedyś kartkówkę z geografii z Afryki - ile ja się tego uczyłam :D

    OdpowiedzUsuń
  54. Nie znam się na Afryce, ale za to polskie województwa umiem wskazać bez problemu. Z państwami europejskimi aktualnie średnio na jeża, ale kiedyś potrafiłam wskazać każde. Stany na pierwszy rzut oka mogą się wydawać niełatwe, ale przecież to wszystko kwestia wyćwiczenia. Gratuluję i nauczenia się tego wszystkiego, i narysowania mapy Afryki z podziałem, co dla mnie jednak byłoby trudne do wykonania :P

    I mam coś dla Ciebie. Nie wiem, czy znasz, ale... http://www.geography-map-games.com/geography-games-Geography-Miasta-w-Polsce-_pageid156.html
    Nie wiem, jak Ci się wczyta, ale u mnie trzeba sporo zjechać w dół, żeby natrafić na mapkę i grę. Na górze masz też inne mapki i gry do wyboru. Enjoy :D

    OdpowiedzUsuń
  55. ja to geografię lubię i wiele obiektów znam, ale Afryka jest mi obca prawie całkowicie :D

    OdpowiedzUsuń
  56. Afrykę jeszcze jako tako pamiętam ze szkoły, ale Stany w Ameryce to dla mnie czarna magia i nie zaznaczyłabym na mapie więcej niż 3 :). Europejczycy śmieją się z Amerykanów że nie znają mapy Europy, która wydaje im się tak oczywista a o Stanach sami mają marną wiedzę :)

    OdpowiedzUsuń
  57. Ze znajomością Afryki, to niestety u mnie kiepsko i jawnie się do tego przyznaję.

    OdpowiedzUsuń
  58. Moja wiedza na pewno nie dorównuje Twojej. Ale też kręcą mnie takie zabawy, szczególnie jeśli chodzi o państwa. Chętnie bym pograła w geograficzną grę. :)

    OdpowiedzUsuń
  59. Super są takie gierki! :) Też kiedyś czasem na nie zaglądałam.. Właściwie to mi o nich przypomniałaś! :D

    OdpowiedzUsuń
  60. Ja na początku roku szkolnego miałem kartkówkę z mapy świata. Oczywiście dostałem 5 z małą pomocą naukową :)

    OdpowiedzUsuń
  61. hahahaha, uwielbiam czytać twoje posty :)
    jestem pod wrażeniem, ja bym nie dała rady tego narysować i jeszcze wszystko podpisać :)

    OdpowiedzUsuń
  62. Właśnie słucham Disintegration! To chyba najlepszy album The Cure, tyle w nim... smutku i miłości. I wspaniałych nut, które mnie tak bardzo ruszają. Aż mam ochotę wstać i się pogibać. To jest miłość, ja ci mówię. Pomiędzy mną a The Cure i pomiędzy mną a Disintegration (chyba to mam na kasecie). <3

    Ojej, jak miło, chyba będę najbardziej wyczekiwać twoich życzeń. :> DZIĘKI!

    Mówiłam ci już, że uwielbiam twoje geograficzne wpisy? Nie? To PISZĘ. Strasznie się uśmiałam, jak prezentowałaś na blogu wariacje Amerykanów na temat krajów europejskich. :D Szczerze mówiąc, dla mnie kraje byłej Jugosławii (z wyjątkiem Chorwacji, Słowenii i BiH, bo tam byłam) też są nie lada zagadką. Pewnie kiedyś je odkryję, bo kto, jak nie ja? Tak samo Rosja jest dla mnie zagadką, ale co tam... Okay, Bina, województwa polskie już znasz, stany Ameryki też, to co powiesz na landy niemieckie? :D

    OdpowiedzUsuń
  63. o matko ;o ja to bym pewnie nawet kształtu Afryki zbliżonego do rzeczuwistości bym nie stworzyła :D A cod opiero ilość państw itd ;o i pomyślęc, że kiedyś dostawałam same 6 za mapy i wiedziałam wszytsko xD

    OdpowiedzUsuń
  64. Masakra, ja tylko ogarniam Maroko i Afrykę Południową. Goddamn, Nath, czas do szkoły XD

    OdpowiedzUsuń
  65. Gratuluję bo to naprawdę dobrze posiadać taką wiedzę :)
    Ja chcę się właśnie zabrać za USA i wszystkie stany :D
    Może kiedyś się powycieczkuję tam :D

    OdpowiedzUsuń
  66. Mapy to nie moja specjalność :)

    OdpowiedzUsuń
  67. Ja bym nie potrafiła! Z mapą Polski nie mam problemów, jednak jesli chodzi o inne miejsca, jest o wiele gorzej. Nawet nie próbuję bo nie chce się załamać odnośnie mojej wiedzy :D

    OdpowiedzUsuń
  68. Ten kontrast, który tu zaprezentowałaś daje do myślenia. Wiele osób na FB śmiało się z tej mapy Europy. Ciekawe właśnie, jak sami by sobie poradzili z Afryką... Mam mapę nad łóżkiem, narysowaną dla mnie odręcznie. Karton, herbata, tusz i serce są w nią włożone. No i rewers - sentencja ;)

    OdpowiedzUsuń
  69. świetny wpis <3 bardzo fajny blog taki miły :)
    http://nikoladrozdzi.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  70. ja nie lubilam geografii, wiec raczej bym poległa :]

    OdpowiedzUsuń
  71. Pewnie, że takie gry uczą - zwłaszcza, jeśli ktoś lubi takie klimaty. Ja nigdy nie lubiłam geografii, a już na pewno nie przepadałam za nauką mapek, nie mam do tego pamięci. Ale bardzo pochwalam! Pozdrawiam ;)
    ksiazkoteka.bloog.pl

    OdpowiedzUsuń
  72. Jejku świetny ten twój blog! Ja też bardzooo lubię geografię ;))

    Currantexcellent.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  73. Dobra jesteś. :D

    OdpowiedzUsuń
  74. Haha, pozytywna notka. Też swego czasu grałam w takie gry, ale ciebie z pewnością bym nie pobiła :D

    OdpowiedzUsuń
  75. Przerabiałam już :D na twitterze kiedyś dodałam siebie w fioletowych wersjach, tutaj możesz zobaczyć - pic.twitter.com/eqtNqKaLzN :)

    OdpowiedzUsuń
  76. Dzięki za wpis :D Fajna gra.

    OdpowiedzUsuń
  77. Narysować mapę.. nie ma szans! Ale strona ge-nial-na! Zamiast uczyć się do sesji powtarzam landy Niemiec i klikam stany w Ameryce, jest fun, haha xD

    OdpowiedzUsuń
  78. A idź stąd, a feee ty nerdzie ;)! Ja takiej mapki Afryki bym nie potrafiła zrobić, ale natomiast świetnie się orientuję w krainach geograficznych i w żyjących tam zwierzętach. Zawsze coś! Anyway po Twoim poście o mapce i wcince o USA postanowiłam sprawdzić swoją wiedzę i z dumą stwierdzam, że potrafię ze spokojem umieścić na mapie parenaście stanów, jak nie większość. Nie jest tak źle!

    OdpowiedzUsuń

pisz co chcesz, ale ZASTANÓW SIĘ DWA RAZY ZANIM POPROSISZ O OBSERWACJĘ BO PRZYJDĘ I CIĘ ZJEM